گروه گیاه پزشکی

آزمایشگاه های گروه گیاه پزشکی

 

آزمایشگاه‌های بخش بیماری‌شناسی گیاهی

آزمایشگاه بیماری‌شناسی گیاهی

مدیریت: دکتر حمید علوانی

این آزمایشگاه دارای نمونه‌های گیاهی متنوعی از بیماری­های گیاهی بوده که از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری شده است. مجموعه­ای از اسلاید­های میکروسکوپی نیز از انواع بیمارگرهای گیاهی در این آزمایشگاه تهیه و نگهداری می­شود. دانشجویان در این آزمایشگاه به‌صورت عملی با علائم و آثار بیماری­های گیاهی آشنا شده و انواع بیمارگرهای گیاهی نظیر قارچ­ها و نماتد­ها را بررسی می­کنند.

از جمله امکانات این آزمایشگاه می‌توان به میکروسکوپ‌ها، استریومیکروسکوپ­ها، یخچال‌فریزر، شیشه‌آلات آزمایشگاهی، ویدئو پروژکتور و دوربین دیجیتال پروژکتور اشاره کرد.

 

 

آزمایشگاه ژنتیک مولکولی

مسئول فنی: مهندس بابک محمودی

تجهیزات: آزمایشگاه ژنتیک مولکولی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1391 در گروه گیاه‌پزشکی تأسیس شد. تجهیزات این آزمایشگاه شامل دستگاه سیکل حرارتی با قابلیت گرادیانت دما (Gradient PCR)، فریزر منفی 70 درجه سلسیوس، الکتروفورز، خشک‌کن فریز، سانتریفیوژ، دستگاه خوانش الایزا، میکروسکوپ فلورسنت و غیره است. این آزمایشگاه به‌عنوان آزمایشگاهی مجهز برای انجام تحقیقات مولکولی مرتبط با شناسایی بیمارگرهای گیاهی شامل قارچ‌ها، نماتدها، پروکاریوت‌ها و ویروس‌هاست. محققین علاقه‌مند به تحقیق در زمینه‌های مطالعات جامع فیلوژنی مولکولی و سیستماتیک، بیوشیمی، زیست‌شناسی مولکولی، ژنتیک و ژنومیک کاربردی بیمارگرهای گیاهی، مکانیسم‌های مولکولی تعامل گیاه و میزبان می‌توانند در این مرکز، تحقیقات خود را انجام دهند. همچنین در این آزمایشگاه، علاوه بر انجام امور آموزشی، دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی، دانشجویان پسادکتری و همچنین اساتید می­توانند پایان‌نامه‌ها و تحقیقات خود را در زمینه بیماری‌شناسی گیاهی به انجام رسانند.

 

 

آزمایشگاه قارچ‌شناسی

مدیریت: دکتر مهدی مهرابی کوشکی و دکتر زهرا میرسلیمانی

این آزمایشگاه در سال 1398 تاسیس گردید. دانشجویان تحصیلات تکمیلی می­توانند در این آزمایشگاه به تحقیقات خود بپردازند. همچنین تحقیقات در مورد قارچ­های بیمارگر و اندوفیت­های مربوط به استان خوزستان و سایر نقاط ایران در این آزمایشگاه انجام می­پذیرد. سایر فعالیت­های این آزمایشگاه مربوط به امور آموزشی است. از تجهیزات این آزمایشگاه می­توان به انکوباتور، آون، هود لامینار، یخچال فریزر، میکروسوپ نوری و اتاقک رشد اشاره کرد.

 

 

آزمایشگاه نماتدشناسی و اتاق خاک‌شویی

مدیریت: دکتر صدیقه عظیمی

آزمایشگاه نماتدشناسی در سال 1399 در گروه گیاه‌پزشکی دانشکده­ی کشاورزی تاسیس گردید. فعالیت‌هایی که در این آزمایشگاه صورت می‌گیرد عبارتند از: استخراج نماتدهای انگل گیاهی و همچنین نماتدهای آزادزی و شکارگر از خاک و اندام‌های مختلف گیاه، انجام آزمایش‌های مربوط به تعیین آلودگی نهالستان‌ها، گلخانه‌ها، مزارع و باغ‌ها به نماتدهای مهم انگل گیاهی، شناسایی نماتدها براساس ویژگی­های ریخت‌شناسی، ریخت‌سنجی و مولکولی، کلکسیون اسلایدهای میکروسکوپی مربوط به گونه‌های جدید در سطح ایران و جهان، برگزاری کلاس‌های آموزشی، اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری.

تجهیزات آزمایشگاه شامل میکروسکوپ مجهز به دوربین دیجیتال، میکروسکوپ مجهز به لوله ترسیم، استریو میکروسکوپ، سانتریفیوژ، ترازو، یخچال آزمایشگاهی، یخچال‌فریزر، سینک خاک‌شویی، انکوباتور، مخلوط‌کن برقی، سری الک‌های خاک‌شویی، سینی‌های استخراج، دسیکاتور و... است.

 

 

آزمایشگاه ویروس و پروکاریوت

مدیریت: دکتر سعید تابعین، دکتر میلاد آئینی

این آزمایشگاه در سال 1398 تاسیس شد. در این آزمایشگاه تحقیقاتی ازقبیل شناسایی عوامل ویروسی و باکتریایی، برهمکنش بیمارگرها با میزبان، پاکسازی سموم شیمیایی به روش زیست پالایی، تاکسونومی عوامل بیمارگر و مهار زیستی بیمارگرها و باکتری­های افزایش­دهنده رشد بررسی می­شوند. همچنین در این آزمایشگاه، دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و اساتید مشغول به فعالیت هستند. از تجهیزات موجود در این آزمایشگاه می­توان به حمام بن­ماری، ترازو دیجیتال، یخچال فریزر، هود لامینار و انکوباتور اشاره کرد.

 

 

 

آزمایشگاه های بخش حشره شناسی

 

آزمایشگاه پرورش انبوه حشرات مفید

مدیریت: پروفسورآرش راسخ  و دکتر مهدی اسفندیاری

تجهیزات: میکروسکوپ، استریو میکروسکوپ ، انکوباتور، هود، اون، قفس‌های پرورش

هدف این آزمایشگاه شناسایی و پرورش گونه‌های مهم دشمنان طبیعی به منظور تعیین کارا­ترین آن‌ها در قالب پرورش انبوه جهت کنترل آفات گیاهی می‌باشد. در این آزمایشگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، تحقیقات خود را در این زمینه انجام می‌دهند. همچنین در این مرکز، پرورش انبوه این حشرات مفید انجام شده و نمونه‌هایی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. این آزمایشگاه مجهز به یک سری دستگاه‌های پرورش بوده تا محیطی کنترل شده برای رشد حشرات مفید فراهم نماید.

 

 

آزمایشگاه حشره شناسی 1

مدیریت: مهندس مهناز فرزین

تجهیزات: میکروسکوپ، استریو میکروسکوپ ، قیف برلیز، کمد نگهداری حشرات و ویدئو پروژکتور

در آزمایشگاه حشره شناسی فعالیت­هایی مانند شناسایی حشرات، آفات، شکارچیان و پارازیتوئیدها انجام می‌شود. همچنین کلکسیونی از انواع حشرات به ویژه حشرات با اهمیت اقتصادی در این آزمایشگاه موجود است. قسمت عملی دروس مختلف حشره شناسی کشاورزی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نیز در این آزمایشگاه تدریس می­شود.

 

 

آزمایشگاه حشره شناسی2

مدیریت: پروفسور پرویز شیشه بر

تجهیزات: چندین انکوباتور، قفس های پرورش حشرات، استریو میکروسکوپ

در این آزمایشگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت دارند. زمینه تحقیقاتی این آزمایشگاه عمدتا کنترل بیولوژیکی حشرات و کنه های آفت می‌باشند. تحقیقات آن بیشتر در زمینه مطالعه بیواکولوژی پارازیتوئیدها و شکارگرهای حشرات و کنه های آفت گیاهان زراعی و محصولات گلخانه­ای متمرکز است. بیشتر تحقیقات در این آزمایشگاه مربوط به تولید انبوه دشمنان طبیعی برای کنترل بیولوژیکی آفات و کاهش استفاده از آفت کش ها و اثرات منفی آنها بر محیط زیست است. همچنین تحقیقاتی روی تنوع و فراوانی کنه‌های خاکی و آبزی انجام می‌گردد.

ایستگاه زنبورداری

مدیریت: پروفسور آرش راسخ

تجهیزات: ابزار زنبورداری، انکوباتور، ترازو با مقیاس بسیار دقیق، آون، استریومیکروسکوپ

ایستگاه زنبورداری شامل یک زنبورستان و دو آزمایشگاه با تجهیزات مربوط به پرورش زنبور عسل و فعالیت‌های تحقیقاتی می‌باشد. این ایستگاه از سال 1362 فعالیت خود را آغاز کرده است و بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی تحقیقات پایان نامه خود را در این زمینه انجام داده‌اند. بیشتر موضوعات تحقیق بر تغذیه، رفتار و مدیریت آفات زنبورهای عسل تمرکز دارد.

 

 

آزمایشگاه سیستماتیک حشرات

مدیریت: دکتر مهدی اسفندیاری

تجهیزات: میکروسکوپ، استریومیکروسکوپ، آون، یخچال، تجهیزات عکاسی حشرات، تله نوری، تله مالیز، توری جمع آوری حشرات، قیف برلیز و سایر مواد جمع آوری و آماده سازی حشرات

تحقیقات در آزمایشگاه سیستماتیک حشرات بر روی سیستماتیک/طبقه بندی حشرات و تنوع زیستی آنها و نیز جنبه‌های تنوع جمعیتی است. از هر دو روش کلاسیک و مولکولی (به عنوان مثال ژنCOI ) در این زمینه استفاده می‌شود. همچنین تحقیقاتی برای شناسایی فون منطقه در حال انجام است و ادامه دارد. در سال های اخیر تحقیقات بیشتر بر روی شب پره های بالا خانواده Noctuoidea انجام شده، اما روی سایر حشرات نیز پژوهش هایی انجام شده است.


 

آزمایشگاه فیزیولوژی حشرات

مدیریت: دکتر سید علی همتی

تجهیزات: انکوباتور، آون، هود شیمیایی، یخچال فریزر، استریو میکروسکوپ، هیتر استیرر، آسیاب صنعتی، ترازو، ست سمپلر

آزمایشگاه فیزیولوژی حشرات بر پایه تحقیقات بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی هضم حشرات، به ویژه مهار آنزیم‌های گوارشی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر در این آزمایشگاه، شاخص‌های تغذیه ای و فعالیت آنزیم‌های گوارشی حشرات از دیدگاه تحقیقات پایه و کنترل کاربردی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین، در این آزمایشگاه بکارگیری روشهای محاسباتی (به عنوان ابزاری برای طراحی مهارکننده‌هایی با کارآیی مطلوب)، زیست شناسی مولکولی، بیوشیمی وفیزیولوژی به منظور مطالعه جنبه های اساسی و کاربردی در کنترل آفات حشرات مد نظر قرار گرفته است.

 

آزمایشگاه کنه شناسی

مدیریت: دکتر بهزاد حبیب پور

تجهیزات: میکروسکوپ دانشجو، میکروسکوپ تحقیقاتی، استریومیکروسکوپ ، آون، هود آزمایشگاهی شیمیایی، یخچال،ترازو دیجیتال/الکترونیکی دقیق، اجاق برقی تک شعله، همزن مغناطیسی

زمینه های اصلی فعالیت‌های علمی و آموزشی و تحقیقاتی آزمایشگاه کنه شناسی عبارتند از: مطالعات طبقه بندی، سیستماتیک و زیست شناسی کنه ها (کنه های تارعنکبوتی و کنه های شکارگر)، بررسی تنوع زیستی کنه ها در خاک و در محیط های کشاورزی، بررسی آزمایشگاهی گیاهان آلوده و انجام پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی و آموزش دانشجویان. همچنین در زمینه حشرات پرورش یافته آزمایشگاهی مانند تولید حشرات خوراکی و موریانه ها تحقیقاتی صورت می‌گیرد.

 

 

 

مجموعه حشرات و کنه های اهواز

مدیریت: دکتر مهدی اسفندیاری

تجهیزات: میکروسکوپ، استریو میکروسکوپ ، کشوهای حشرات و کمدهای نگهداری حشرات

کلکسیون حشرات و کنه های اهواز (IMCA)، در گروه گیاهپزشکی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز واقع شده است. این مجموعه در سال 1342 در دانشکده کشاورزی ملاثانی،و اقع در شمال اهواز، توسط دکتر سید حسین حجت و دکتر سیاوش تیرگری تأسیس شد. سپس در سال 1351 به مکان فعلی منتقل شد و بعدها دکتر محمد سعید مصدق نقش مهمی در رشد و ارتقاء این مجموعه داشت. این مجموعه شامل هزاران گونه بومی و غیر بومی (از جمله برخی پاراتیپ ها) از ایران و برخی کشورهای دیگر است. گروه های ویژه شامل: Acari,Acridoidea,Aphidoidea,Noctuoidea,Coccinellidea,Apoide است، که برخی از آنها در خاورمیانه بی نظیر هستند. این مجموعه سومین مجموعه در نوع خود در ایران است. در حال حاضر سرپرستی مجموعه بر عهده دکتر مهدی اسفندیاری است. همچنین آقای مهندس بابک محمودی به نگهداری این مجموعه کمک می‌کنند. شناسایی فون حشرات هدف اصلی است و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین پروژه‌های دیگری در حال انجام است که منجر به انتشار چندین مقاله شده است.